Czym jest rebranding? Główne cele, przyczyny i możliwości.
Rebranding to zestaw działań marketingowych mających na celu całkowitą zmianę marki lub jej elementów (nazwa, logo, identyfikacja wizualna), zmianę całej ideologii marki, a także obietnicy, jaką marka składa konsumentom. Jest to proces wielkoskalowy i wielopoziomowy. Rebranding polega na przeprojektowaniu i repozycjonowaniu marki (zmiana pozycjonowania na rynku, zmiana nazwy, logo, sloganów, projektu wizualnego, barw firmowych, uniformów pracowniczych).
Główne cele rebrandingu.
- Ożywić, odnowić, wnieść nowe pomysły do marki, sprawić, aby była istotna, interesująca, skuteczna.
- Nie tracić dotychczasowych klientów, dostosowywać się do potrzeb docelowej grupy odbiorców i poszerzać istniejącą.
- Wzmocnienie pozycji firmy na rynku (zwiększenie lojalności konsumentów).
- Zróżnicowanie marki (zwiększenie jej unikalności).
Przyczyny rebrandingu.
Do głównych czynników, z powodu których zachodzi potrzeba zmiany nazwy firmy lub produktu.
- Fuzje przedsiębiorstw. Gdy nowy podmiot prawny przyjmuje nazwę, która konsoliduje nazwy pierwotnych organizacji.
- Gdy nazwa marki została od początku zbudowana nieprawidłowo.
- Gdy istniejąca marka jest przestarzała, przestała spełniać przypisane jej zadania lub zadania te uległy zmianie.
- Gdy zmieniła się grupa docelowa (rozszerzyła się lub zmieniła geografia).
- Jeśli zmieniły się warunki rynkowe (np. praca w wysoce konkurencyjnej branży).
- Obietnica złożona konsumentowi uległa zmianie (zmiana wartości dla klientów).
- Zmieniła się grupa docelowa (nowi klienci mogą nie rozumieć pełnych korzyści płynących z marki).
- Marka utraciła lub traci swoje unikalne cechy, lub właściwości.
- Zapewniane korzyści nie są wyjątkowe, nie są atrakcyjne dla konsumentów lub konsumenci mogą uzyskać te korzyści za pośrednictwem innych kanałów.
- Ograniczony rynek lub kurcząca się grupa.
- Unikanie negatywnych skojarzeń, które mogą być związane z wcześniejszymi niepowodzeniami biznes -owymi.
Możliwość rebrandingu.
Przed podjęciem decyzji o zachowaniu istniejącej marki lub jej przekształceniu należy przeanalizować możliwość stworzenia nowej marki. W tym celu należy ocenić i przeanalizować następujące czynniki.
- Rozpoznawalność marki, zaufanie i lojalność konsumentów. Dotyczy to w szczególności przypadków fuzji i przejęć, zwłaszcza spółek zagranicznych. Należy ocenić poziom świadomości. W szczególności należy wziąć pod uwagę międzynarodową świadomość marki oraz świadomość zagranicznych konsumentów.
- Postrzeganie marki przez grupę docelową: co marka oznacza dla konsumentów, jakie wartości niesie i na jaki poziom zaufania zasłużyła? Czy istnieje historia marki? Jakie są oczekiwania, stereotypy, obawy?
- Koszty. Obejmują one zmianę oznakowania, wystroju pomieszczeń (sklepów, punktów usługowych, biur), zmianę wizerunku prawnego, działania marketingowe.
- Wartość marki dla akcjonariuszy.
- Ryzyko związane z postrzeganiem rebrandingu przez klientów i pracowników wewnętrznych. Pojawienie się nowych właścicieli, zarządu, nowej polityki firmy może być negatywnie postrzegane przez pracowników.
Najnowsze komentarze